Jeg taber aldrig – enten vinder jeg eller også lærer jeg

Growth mindset – jeg kan ikke, endnu

På Rosborg nedtoner vi fokus på karaktererne på det første år og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen. Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og arbejder hen mod et growth mindset, som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.

 

Mindset-teorien

Siden 2004 har man kunnet måle aktivitet i hjernen, når mennesker skal lære nye ting. Vi ved nu, at hvis du træner matematikopgaver eller øver på blokfløjte, vil et sted i hjernen blive større! Jo mere du træner – jo større bliver den del i hjernen, hvor din matematik--aktivitet eller din blokfløjte-aktivitet kan observeres. På samme måde som musklerne vokser, når du træner i et fitness-center. Vi kan forbedre vores intellektuelle formåen – vi kan ændre vores hjerner.

Psykologiprofessoren Carol Dweck har brugt denne viden til at udvikle den pædagogiske teori om growth mindset. Teorien handler om en tro på, at intelligens er foranderlig. Evner og intelligens er en fleksibel størrelse, der kan øges gennem træning. Mentale og intellektuelle øvelse gør os bedre. Folk med et growth mindset tænker: ”Jeg kan ikke – endnu. Jeg prøver bare igen og øver mig til næste gang.”

Ifølge Carol Dweck har man enten et overvejende fixed mindset eller et growth mindset, når det kommer til bedømmelse af og refleksion over egen læring og succes. Hvis man har et fixed mindset, så anser man evner og intelligens som naturgivne – det står fra fødslen mejslet i sten, hvem der kan blive matematikprofessor. Med et fixed mindset tænker man fx ”jeg er jo god til matematik så jeg burde kunne klare denne matematikopgave – også uden indsats” eller ”når jeg ikke kan løse denne opgave, så er det nok, fordi jeg ikke har talent for matematik”.

Hvis man derimod har et growth mindset, så tror man på, at evner og intelligens er fleksible størrelser, som kan påvirkes og udvikles over tid. Man tænker: ”jeg kan ikke løse denne matematikopgave – endnu” eller ”denne udfordring skal jeg i mål med, den vil gøre mig bedre”.

Mindset-teori udfordrer forestillingen om talent som noget, der alene er genetisk bestemt. Selvfølgelig har hvert enkelt menneske et unikt genetisk udgangspunkt, når det gælder fysisk formåen, begavelse og personlighed, men mindset-teorien påpeger, at vi kan udnytte vores potentiale betragteligt mere, end vi gør.